top of page
συνδρομο-new.jpg

Σύνδρομο

Οι Σύνδρομο ξεπετάχτηκαν στην ελληνική μουσική πραγματικότητα το 1980, μέσα από τις στάχτες του συγκροτήματος Λίζα. Το πρώτο τους υλικό γράφτηκε το καλοκαίρι του 1979 στην Ίο, όπου ο Νίκος Γκίνης εκτελούσε χρέη disc jockey, ενώ τον ίδιο χειμώνα, μετά την επιστροφή του από το Παρίσι, μπαίνουν οι βάσεις του συγκροτήματος μέσα από συνεχείς πρόβες στις οποίες αποκρυσταλλώνεται ένα μοναδικό ηχόχρωμα που φλερτάρει εξίσου με το new wave όσο και το funk αλλά και το hard rock. 

Τον Ιανουάριο του 1982 στην σύνθεση μπαίνει ο Πάνος Κατσικιώτης (Τσίκο) στα ντραμς στην θέση του αρχικού ντράμερ Αντώνη Λόξα, ενώ τον Φεβρουάριο του 1982 προστίθενται ο Κώστας Θεοδωράκος στο μπάσο και ο Σταύρος Θεοδωράκος στην κιθάρα, άπαντες προερχόμενοι από το progressive ροκ σχήμα των Habeas Corpus. Νονός του γκρουπ και άτυπος μάνατζερ ανέλαβε ο Τάσος Ψαλτάκης, ο οποίος τους ενθάρρυνε να ηχογραφήσουν τα τραγούδια τους ώστε να κυκλοφορήσουν ως ανεξάρτητη παραγωγή σε περίπτωση μη εύρεσης δισκογραφικής. Η ηχογράφηση ξεκίνησε ιδίοις εξόδοις τον Μάρτιο – Απρίλιο του 1982 στο στούντιο Cosmosound με ηχολήπτη τον Σάκη Τρίκη και παραγωγό τον Στέλιο Φωτιάδη, γράφοντας συνολικά 12 τραγούδια σε μορφή live rehearsal. Λόγω έλλειψης χρημάτων, ο δισκογραφικός παραγωγός της Polygram, Μάκης Μηλάτος, κατάφερε να εξασφαλίσει το απαραίτητο κονδύλι για την πολυκάναλη εγγραφή των ηχογραφήσεων και την έκδοση του άλμπουμ στο label της Vertigo. Στην δημιουργία του άλμπουμ συμμετείχαν πολλοί session μουσικοί, όπως ο Στέφανος Στεφανάκης στο φλάουτο/κλαρινέτο, ο Γιώργος Μαγκλάρας στο βιολί, ο Κώστας «Κόκο» Ευσταθίου στα κρουστά/φωνητικά και ο Αλέκος Ξυντάρης στο σαξόφωνο, οι οποίοι θα μονιμοποιηθούν στο σχήμα, παίρνοντας μέρος σε πολλές ζωντανές εμφανίσεις που ακολούθησαν. 

Το άλμπουμ κυκλοφόρησε το 1982 και στις πρώτες 1000 κόπιες υπήρχε ως bonus ένα single με 2 ακυκλοφόρητα τραγούδια, ηχογραφημένα ζωντανά στο live club Κύτταρο από το 1982. Οι κριτικές του άλμπουμ από τον τύπο της εποχής είναι διθυραμβικές (Αργύρης Ζήλος- Ήχος Τεύχος νο.119, Ανέστης Μαρτίνης-Μουσικό Εξπρές Τεύχος ν.26) και μέσα από το πλήθος των ζωντανών εμφανίσεων (Κύτταρο, Σοφίτα, κλπ), το συγκρότημα αποκτά μια πρωτόγνωρη δυναμική, η οποία δεν περνά απαρατήρητη από τον μουσικό τύπο της εποχής. Μεγάλη στήριξη έδωσε στο συγκρότημα και ο δημοσιογράφος-ραδιοφωνικός παραγωγός Γιάννης Πετρίδης, ο οποίος μέσα από την εκπομπή του παρουσίασε πολλές φορές τραγούδια από το άλμπουμ.

Τον Ιούνιο του 1982 αποχωρεί από το σχήμα ο Σταύρος Θεοδωράκος ενώ με την αρωγή του Στέλιου Φωτιάδη ως παραγωγού, ο οποίος συμμετείχε και ως μουσικός παίζοντας πιάνο στο πρώτο άλμπουμ, γίνεται η παραγωγή για το 12’’ maxi single “You/Ρίζες” στο οποίο υπάρχουν τα πρώτα μπολιάσματα από την παραδοσιακή κατεύθυνση που είχε αρχίσει να στρέφεται το γκρουπ. Τον Σεπτέμβρη του 1982 θα αποχωρήσει ο Κώστας Θεοδωράκος από το μπάσο και θα αντικατασταθεί από τον Βασίλη Μητρόπουλο, ενώ στις αρχές του 1983 θα κυκλοφορήσει το maxi single και γνώρισε εξίσου μεγάλη αποδοχή από τον μουσικό τύπο (Α.Κ.- Ήχος Τεύχος νο.124). Παράλληλα γίνεται η γνωριμία του Νίκου Γκίνη με τον Γιάννη Κύρη, ο οποίος εκτός από εξαιρετικός φωτογράφος –άλλωστε είχε επιμεληθεί το εξώφυλλο του πρώτου δίσκου των Σύνδρομο- είχε αγοράσει το 1982 το, πρωτοποριακό για την εποχή του, Synthesizer PPG, το οποίο παρήγαγε ένα ιδιαίτερο ηχόχρωμα που παρέπεμπε στην σοβαρή electroμουσική του Bryan Eno και του David Byrne. Έχοντας ως βάση αυτό το ηχόχρωμα και την αρμονική ένταξη στοιχείων της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής δημιουργείται μια νέα electro-oriental βάση και ο Γιάννης Κύρης εντάσσεται πλέον κανονικά στο σχήμα. Μέσα στο 1983 ξεκινάνε οι πρώτες πρόβες πάνω στο νέο υλικό και καταγράφεται η συμμετοχή του συγκροτήματος σε ένα μουσικό φεστιβάλ στη Μυτιλήνη, στο οποίο συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι Συμπληγάδες, ο Dr.John και ο Νίκος Μπασιάς. Στα πλαίσια της αποκρυστάλλωσης του νέου ήχου, συμμετέχουν βοηθητικά στο συγκρότημα η Ελένη Καλαντζοπούλου στο κλαρίνο και ο Βαγγέλης Βέκιος περιστασιακά στα κρουστά.

Το 1984 συναυλιακά βρίσκει τους Σύνδρομο στις επάλξεις, καθόσον ο Νίκος Γκίνης μαζί με τον Πάνο Ηλιόπουλο, υπήρξαν ιδρυτικά μέλη της μουσικής κίνησης ΜΟΥ.ΣΥΝ.ΚΑ, μέσω της οποίας δόθηκαν μια σειρά επιτυχημένων συναυλιών τόσο στην επαρχία (Φεστιβάλ Άκτιου- καλοκαίρι 1984), όσο και στην Αθήνα ως headliners (φεστιβάλ Λυκαβηττού μαζί με Λάκη Παπαδόπουλο, Scraptown κ.ά.), Rodeo, Γήπεδο Σπόρτινγκ και στο Θέατρο Αμόρε (20/11/1984). Η εμφάνιση στο Θέατρο Αμόρε μαγνητοσκοπήθηκε από την κρατική τηλεόραση και ένα κομμάτι (‘Το στίγμα της στιγμής’) συμπεριελήφθη τέσσερα χρόνια αργότερα στην συλλογή ‘Ήχοι του Χειμώνα’. Οι ηχογραφήσεις του νέου δίσκου έχουν ξεκινήσει στο στούντιο του Σταμάτη Σπανουδάκη με ηχολήπτη τον Νώντα Αντωνόπουλο και συμμετέχει μια πλειάδα session μουσικών, τόσο στο στούντιο όσο και στις ζωντανές εμφανίσεις. Μεταξύ αυτών ήταν η Λένα Πετρή στα γυναικεία φωνητικά, ο ‘Αγης Δάνος στα φωνητικά και στις κιθάρες και ο Γεράσιμος Σκουρής στο μπάσο. Η επιμέλεια της ηχογράφησης γίνεται από τον δισκογραφικό παραγωγό Μάκη Μηλάτο, αλλά η αιφνίδια αποχώρησή του από την Vertigo, ανατρέπει τον οικονομικό προγραμματισμό του δίσκου, εφόσον κατόπιν η Polygram δεν επιθυμεί να συνεχίσει την παραγωγή του. Το συγκρότημα δέχεται προτάσεις από κάποιες πολυεθνικές εταιρείες αλλά δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό ενδιαφέρον πλην του Γιάννη Πετρίδη, ο οποίος συμβουλεύει το συγκρότημα να τελειώσουν την ηχογράφηση με δικά τους έξοδα ώστε να κυκλοφορήσει αμέσως μετά από την επικείμενη ίδρυση του ελληνικού παραρτήματος της Virgin, του οποίου θα διατελέσει στη συνέχεια διευθυντής. Προ του αδιεξόδου της πληρωμής των εξόδων της ηχογράφησης και του κινδύνου να σβηστούν οι πολυκάναλες μπομπίνες, ο Νίκος Γκίνης ρευστοποιεί μέρος της πατρικής περιουσίας του και θα μπορέσει να ανακτήσει τις πολυκάναλες ταινίες, τις οποίες θα μιξάρει κατόπιν εναλλάξ στο στούντιο Κυριαζής και στο στούντιο του ηχολήπτη Φραγκίσκου Σοφτά. 

Με έτοιμο το υλικό το γκρουπ περιοδεύει και το 1984 στην επαρχία (Γιάννενα) κάνοντας πετυχημένες ζωντανές εμφανίσεις, ενώ τον Οκτώβρη του 1984 θα εμφανιστεί ξανά στο Ροντέο αλλά και σε συναυλίες αλληλεγγύης (Προπύλαια μαζί με Δημήτρη Πουλικάκο, Άσιμο, Λήτη κ.ά.). Παράλληλα θα γυρίσουν ζωντανά στην disco Barbarella το videoclip για το τραγούδι «Βάρος» το οποίο θα συμπεριληφθεί στην βιντεοκασέτα «Ελληνικό ροκ» του Νίκου Μαστοράκη. Την ίδια περίοδο, ο εικαστικός Nicholas Liber (Νίκος Λυμπερόπουλος), ο οποίος είχε προσωπική φιλία με τον Νίκο Γκίνη, θα αναλάβει να φτιάξει μια πρωτότυπη δημιουργία, η οποία θα κοσμούσε το εξώφυλλο του δίσκου. Η καθυστέρηση στην κυκλοφορία του άλμπουμ σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες παράλληλες υποχρεώσεις των μελών του συγκροτήματος, θα οδηγήσει στην από κοινού απόφασή τους για διάλυση του σχήματος τους πρώτους μήνες του 1985.

Έκτοτε, ο Νικόλας Γκίνης θα συμπράξει στο Project «Ταξίδι στην Ανατολή» μαζί με τον Πέτρο Ταμπούρη, θα εργαστεί ως παραγωγός, μουσικός και ενορχηστρωτής μαζί με τον Τάκη Αλεξίου, τον Στέλιο Βαμβακάρη, τον Γιώργο Μιχελή και αρκετούς ακόμα μουσικούς και δημιουργούς, θα διατελέσει διευθυντικό στέλεχος σε Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας (902 FM, Top FM, Planet, EPT, ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ, SPORT TIME, EΞΟΥΣΙΑ κ.ά.), θα αναλάβει ως project manager όλα τα ηχητικά δρώμενα των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών αγώνων του 2004 στα 53 στάδια στην Αθήνα σε συνεργασία με την Power Music και τον Βασίλη Δερτιλή, ενώ σήμερα τρέχει το πολυδιάστατο σχήμα “Groova Niko” αλλά και το “Ellenic Traditional Project”.

O Πάνος Κατσικιώτης (Τσίκο) με την σειρά του, θα συμμετάσχει ως μουσικός στα Αδέσποτα Σκυλιά του Δημήτρη Πουλικάκου, στους Άλλα Μαντάτα και στον Νότιο Ήχο του Αχιλλέα Περσίδη. Παράλληλαθα ιδρύσει τους Palyrria (1999-2012) και τους Dubient (2000-2007) και θα συνεργαστεί ως sessionμουσικός με το σχήμα της Λένας Πλάτωνος, του Σταμάτη Σπανουδάκη, του Ζωρζ Πιλαλί, των 667, του Γιώργου Μαργαρίτη, καθώς και με μια πλειάδα Κρητών μουσικών όπως ο Ψαραντώνης, ο Γιάννης, Γιώργης & Λάμπης Ξυλούρης, ο Γιώργης Μανωλάκης και ο Αντώνης Σταυρακάκης. Το πλέον πρόσφατο σχήμα που συμμετέχει δημιουργικά είναι το “Kato Apo to Dentro”.

Τέλος, ο Γιάννης Κύρης, εκτός από την πλούσια φωτογραφική του καριέρα, θα δισκογραφήσει σε ανεξάρτητες παραγωγές τα Life Line, το 5ο Φεγγάρι, Eurobasket ’87, το single “Black and white”, θα συμμετάσχει στα Λεπιδόπτερα της Λένας Πλάτωνος ως βασικός ηχολήπτης. To 1989 θα μοιραστεί με τη Μαριάνα Ευστρατίου τη σύνθεση του τραγουδιού «To δικό σου αστέρι» της ελληνικής συμμετοχής στη Eurovision (9η θέση). Από το 1987 μέχρι το 2007 έγραψε μουσική για 800 διαφημιστικά TV spots(jingles). Από το 2000 μέχρι το 2007 έγραψε 7 soundtracks για ταινίες μικρού μήκους. Τώρα ασχολείται με προσωπική μουσική μελετώντας και χρησιμοποιώντας την υπερσύγχρονη ψηφιακή τεχνολογία, γράφοντας και δοκιμάζοντας συνεχώς νέους ήχους σε καινούργιες ιδέες τις οποίες σκοπεύει να εκδώσει σε άλμπουμ.

bottom of page